Какви са тенденциите по света в сферата на развитието на оранжерийния бизнес? Черпим актуална оценка от думите на икономиста от ФАО Андрей Ярмак, който наскоро взе участие в първата международна конференция „Оранжерийният бизнес на Украйна. Събитието се проведе на 22 август тази година в Днепър, пише изданието EastFruit.
Анализирайки тенденциите на пазара в Източна Европа, Ярмак отбелязва, че лидер по показател износ на оранжерийна продукция е Полша. Печалбата й от износ на оранжерийни зеленчуци и плодове през миналата година е около 150 млн. долара.
Износът от Украйна, Унгария, Чехия, България и Литва за 2018 г. възлиза на 15-25 млн. долара.
При това България е лидер по ръст на износа в този регион. Най-силен спад е отчетен в Чехия. Като цяло тези показатели се дължат на особеностите на климата. Целият регион е нетен вносител на оранжерийна продукция, допълва Ярмак.
Лидери по износ на оранжерийна продукция в страните от Азия и Близкия изток са Иран и Турция. За миналата година те са спечелили от износа по около 500 млн. долара.
Трябва да се отбележи, че Турция демонстрира негативна динамика на ръст на износа, уточнява специалистът, отчитайки, че тази ситуация поставя в изгодно положение производителите от Таджикистан и Узбекистан.
През миналата година около 300 млн. долара печалба от износ на оранжерийни плодове и зеленчуци е прибрала Йордания.
Ярмак сподели и кои са основните вносители на оранжерийна продукция. Сред тях е Русия с годишен обем около 1 млрд. долара. Най-големият нетен вносител в Източна Европа е Полша с показател 550 млн. долара.
Чехия внася оранжерийна продукция за 330 млн. долара, Иран – за 360 млн. долара, а Румъния – за 155 млн. долара.
В наши дни Полша, Чехия и Румъния са страните с най-динамичен ръст на вноса на оранжерийна продукция, отбелязва експертът.
Източник: agri.bg