Пазарът на биопродукти расте в цял свят. През последните десетилетия явно се виждат тенденциите на ръст. Това обаче не позволява да се правят прогнози за бъдещето, тъй като определящи са ред фактори, сред които икономическата ситуация. Така в периода на световната икономическа криза през 2012/2013 растежът намаля. На това мнение е германският специалист Ханс-Кристоф Бер, пише изданието Agf.nl.
Най-големите пазари на биопродукция в Европа в момента са Германия, Франция и Италия.
Ако погледнем потреблението на биопродукти на глава от населението, картината се променя. На първо място излизат Швейцария и страните от Скандинавия.
В Холандия години наред е регистрирано увеличение на отглеждането на биопродукция. В момента този ръст постепенно се забавя. По-често потребителите купуват био яйца, плодове и зеленчуци. От зеленчуците най-популярни са лукът, листните зеленчуци и градинската салата.
По думите на Ханс-Кристоф Бер, био морковите вече са норма. Предстои да се появи нещо ново.
Когато става дума за продажба на биопродукция, има особености в маркетинга им, смята експертът.
В Англия биопродуктите били маркирани като премиум. Когато потребителите ги сравнили с традиционно отгледаните, те не открили съществена разлика. Поради това не се радвали на сериозен интерес. Такива ситуации трябва да се предотвратяват. Бер смята като опасно и неудачно позиционирането на биологично произведените храни като премиални. Ако искаме да убедим потребителя да купува биохрани, трябва най-вече да акцентираме върху процеса на производството им.
Търговските вериги увеличават своя дял на пазара на пресни биопродукти, което провокира промени при самите търговци и супермаркетите. В момента най-важният източник на биопродукция за потребителите са веригите супермаркети. Същевременно недостатъчно богатият асортимент в тях дава възможности на специализираните магазини за био храни. Експертът отчита още, че нарастват продажбите на био продукти в онлайн магазините.
Ако във Франция продажбите на био домати растат, в Германия те са почти стагнирани. Това се дължи на факта, че в Германия сред конвенционалните домати расте популярността на чери доматите и коктейлните домати. Техните био аналози на практика са ограничени.
Във Франция се предлагат не толкова много чери домати, поради това те представляват по-слаба конкуренция на био доматите.
В ред страни успехът на вкусните традиционно отгледани домати се ограничава от продажбите на сортове-хибриди с по-продължителен срок на реализация.
Източник: agri.bg